logo


picture CallCentrum

Jedničky ve stravování


Pracovní doba

Po-pá 08.00 - 15.00 hod.


Změny v objednávce lze hlásit nejpozději 2 pracovní dny předem do 12.00 hod.

Zdravá výživa až do domu

Dietní jídelníček, na kterém si pochutnáte


Domů » O nás » Pitný režim

Pitný režim

 

Role pitného režimu ve zdravé výživě

Lidské tělo je z 50 - 80 % tvořené vodou (záleží na věku, pohlaví, tělesné stavbě apod.). Každý den přitom přirozenou formou ztratíme 1,5 - 2,5 litru tekutin.

Pojem pitný režim se vžil coby průběžné doplňování této ztráty, rovnováha mezi příjmem a výdejem tekutin totiž hraje důležitou roli v udržení zdraví každého z nás.

Co má voda v našem těle na svědomí:

  • rozpouští a “rozváží” důležité látky naším krevním oběhem k buňkám (živiny, hormony, kyslík),
  • odvádí z buněk odpadní látky,
  • stará se o termoregulaci našeho organismu (chrání nás před přehřátím),
  • podílí se na látkové přeměně,
  • má zásadní vliv na stav naší pokožky (vrásky, akné, celulitidu atd.), vlasů, nehtů,
  • zpomaluje stárnutí tkání.

A jak takový správný pitný režim vypadá? Zjistěme to zodpovězením tří klíčových otázek - kolik, co a kdy pít?

 

 

KOLIK PÍT

Stanovit obecné optimální množství tekutin není žádná hračka. Záleží na vašem věku, fyzické aktivitě, prostředí, ve kterém žijete, apod.

S prázdnou vás ale odejít nenecháme. Proto vězte, že na každých 15 kg vaší váhy by mělo připadnout zhruba 0,5 l tekutin. Denně. Pokud aktivně sportujete a/nebo se pohybujete v prostředí s vysokou teplotou, připočítejte k tomu 1 - 1,5 l tekutiny denně navíc.

Jak poznáte, jestli pijete dostatečně? Pouhým okem. Čím světlejší moč, tím lépe.

 

CO PÍT

To nejlepší, co můžete do svého těla dostat, je čistá voda. Do své zdravé výživy můžete zařadit i slabé ovocné, bylinkové nebo zelené čaje, ředěné ovocné nebo zeleninové šťávy, popř. vinné střiky či minerálky (v malém množství).

Ostatní tekutiny - polévky, slazené nápoje, mléko, černý čaj apod. - byste do pitného režimu započítávat neměli.

A kapitola sama pro sebe na závěr - káva. Ta má odvodňovací účinky, takže byste ji do svého pitného režimu nejen neměli započítávat, ale ještě si za ni něco “odečíst”.

 

KDY PÍT

Nejlépe uděláte, když každý den začnete 200 - 400 ml vlažné vody (pokud ji navíc ochutíte citronovou šťávou, jste rázem vzhůru a plní energie). Poté doporučujeme pít průběžně, vždy 200 - 300 ml naráz.

Dvě třetiny denního přísunu tekutin je ideální vypít do 16 hodin, zbylou třetinu doplňte po malých doušcích mezi jídly - ne při nich.

 

Na závěr pro shrnutí výše uvedených informací

„DESATERO" pitného režimu

  1. Voda (a jiné nekalorické nápoje) je základ.
  2. Výdej a příjem tekutin by měl být vyrovnaný. Zvýšíme-li výdej, musíme zvýšit příjem.
  3. Průměrná “doporučená denní dávka” tekutin u dospělého člověka je 2 - 3 litry.
  4. O tom, zda přijímáte dostatek tekutin, vám napoví barva a množství moči. Tmavá rovná se nedostatek, čím světlejší, tím lépe.
  5. Pijte průběžně během celého dne, obzvlášť v jeho první polovině.
  6. Pijte v menších dávkách a častěji (100 - 200 ml každou hodinu).
  7. Alkohol, káva a některé čaje a nápoje se do pitného režimu nazapočítávají, protože váš organismus odvodňují (mají tzv. diuretické účinky).
  8. Každý gram soli nebo cukru ve vašem jídelníčku má za následek zadržování vody v organismu a tím pádem (vaši) vyšší hmotnost.
  9. Vždy mějte doma nebo v práci na stole sklenici vody a ven s sebou noste alespoň 0,3l láhev.
  10. Pokud nejste zvyklí pitný režim dodržovat, začněte pomalu a postupně množství tekutin zvyšujte.




icon link ObědováMenu.cz

icon button upNahoru

Webdesign Daniel, Webdevelopment Martin Modl © 2011 - 2017.